به انتخاب نویسندگان

  1. خانه
  2. به انتخاب نویسندگان
  3. ماجراهای بامزه در موزه: هیجان در تاریخ‌کده
20 دی 1402

ماجراهای بامزه در موزه: هیجان در تاریخ‌کده

هنری به موزه رفته است. آن هم با خانم معلم و تمام هم‌کلاسی‌هایش. وقتی خانم معلم می‌پرسد گردش علمی در موزه چطور بود؟ هنری خیلی چیزهای مختلفی دارد که تعریف کند. او در موزه ماجراهای عجیب و غریبی را از سر گذرانده است.

کتاب ماجراهای بامزه در موزه نوشته دیوید کالی با تصویرگری بنجامین چاد و ترجمه رضی هیرمندی توسط انتشارات افق به بازار آمده است. 
خانم معلم از هنری می‌پرسد: «گردش علمی ما، در موزه چطور بود؟» و این سرآغاز خیال‌پردازی‌های هنری است. او در موزه تماشاگر منفعلی نبوده است بلکه او در واقع موزه را به چالش کشیده است. در همان لحظه‌ی ورود، یک دایناسور تریسراتوپوس به هنری حمله کرده اما یک خانواده از نئاندرتال‌ها به کمکش آمده‌اند. هنری توی موزه به تعامل با آن‌چه می‌بیند پرداخته و وارد بطن تاریخ شده است. 
او با شکستن یک دایناسور و سرهم کردن دوباره‌ی آن شکل تازه‌ای به بخشی از تاریخ بخشیده و به را‌ه‌های مخفی موزه دست پیدا کرده و چیزهای درهم موزه را مرتب کرده است. 
هم‌کلاسی‌هایش در کنار بقیه‌ی مردم در صف‌های موزه، به تماشا پرداخته‌اند و روحشان از گردش خیال‌انگیز هنری خبر ندارد. این هنری است که فضایی تازه در موزه و در ذهن خود ایجاد کرده است و این طبیعی‌ترین نوع نگاه کودک به واقعیت‌های پیرامونی است. 
خانم معلم امیدوار است که هنری با این روحیه‌ی خلاقی که دارد در آینده یک هنرمند شود!  توجه به این نوع نگاه برای کودکان شاید به آن‌ها هم اجازه داد از دنیای کودکی برای خلق خیال‌های ناب استفاده کنند و به دروازه‌های هنر پا بگذارند. 
مثل بقیه‌ی کتاب‌های این مجموعه، ماجراهای بامزه در موزه نیز توسط تصویر، روایت می‌شود. فقط خط اصلی داستان است که نویسنده توسط کلمات، به رشته‌ی تحریر درآورده است اما تصاویر، با نگاهی طنز و با جزییات خیره‌کننده داستان اصلی را روایت می‌کنند.  چیزی که هنری می‌بیند و انجام می‌دهد در تصاویر نمایان است و دیگران در بخش‌های مختلف موزه به زندگی عادی خود مشغولند. دوستانش با خانم معلم در حال حرکت در موزه هستند و هنری در ماجراهای مختلف از کنار آن‌ها یا حتی بالای سرشان عبور می‌کند و روایت این‌ها بدون این تصاویر جذاب، ممکن نبوده است. 

ارسال نظر