نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. آناهید ملکه‌ی سایه‌ها: رمانی پر تب و تاب از اعماق تاریخ
14 اسفند 1401

آناهید ملکه‌ی سایه‌ها: رمانی پر تب و تاب از اعماق تاریخ

آناهید ملکه‌ی سایه‌ها روایت تودرتو از شخصیت‌های مختلفی است که یا در دربار ساسانی و از زیردستان شاپور هستند و یا از دشمنان او محسوب می‌شوند. روایت‌های جذابی که با رشته‌ای باریک به هم پیوند می‌خورند و ساختار این رمان هیجان‌انگیز را تشکیل می‌دهند.

 

آناهید ملکه‌ی سایه‌ها رمانی تاریخی است که البته مثل تمام رمان‌هایی که بر مبنای تاریخ نوشته شده‌اند نوعی بازسازی تخیلی از روایت اصیل تاریخ است. انتخاب دوره‌ی ساسانی و دوران حکمرانی شاپور که پس از جنگ‌های پی‌درپی، امپراطوری ایران را گسترش داد و چالش‌های مذهبی نیز در دوران حکومت او در اوج خود بودند می‌تواند مهم‌ترین عامل موفقیت این رمان باشد. در عین حال نویسنده بدون این‌که در دام پیچیدگی‌های نثر تاریخی بیفتد لحن مناسبی برای روایت این بخش از تاریخ برگزیده است که درکنار توصیف‌های دقیق و به اندازه، مخاطب را وارد دنیای ساسانی می‌کند اما او را خسته و دلزده نمی‌کند.

هر بخش از رمان به شخصیتی به عنوان محور داستان می‌پردازد و داستان بیشتر او را به عنوان قهرمان معرفی می‌کند. هر چند در کل روایت قهرمانان اصلی همچنان شاپور و همسر او آناهید هستند.

عشق پنهان و ممنوع شاپور به آناهید و پس از آن علاقه‌ی مالکه به او از برجسته‌ترین چالش‌های احساسی داستان هستند که مخاطب را تا پایان روایت دنبال خود می‌کشند. نقش مرموز موبدان و مکر و حیله‌ی پنهانی آن‌ها به خصوص برای پیشگیری از گسترش دین مانوی نیز از دیگر نقاط برجسته‌ی داستان است که برای مخاطب می‌تواند جذاب باشد.

داستان‌واره‌های شخصیت‌محور با نخی پنهان به هم مربوطند و به نوعی از لحاظ زمانی خط سیر داستان را شکل می‌دهند. بدون اینکه مشخصاً هر داستان شخصیت شاپور را روایت کند، حول نگاه دیگران به او یا تاثیر او در زندگی دیگران ادامه می‌یابد و در نهایت پازل‌های به هم‌پیوسته ما را بیشتر با شخصیت شاپور آشنا می‌کند. شخصیتی خاکستری که چالش‌های بزرگی چون عشق، شجاعت، حقیقت، باورمندی، وفاداری و ... هر روز او را در برابر انتخاب‌هایی سخت و دامنه‌دار قرار می‌دهد.

این نوع نگاه به روایت و تاریخ، رمان آناهید ملکه‌ی سایه‌ها را اندکی پیچیده و آن را مناسب رده‌ی سنی بالای ۱۵ سال می‌کند.

آناهید ملکه‌ی سایه‌ها نوشته‌ی جمال‌الدین اکرمی و در انتشارات محراب قلم ( کتاب‌های مهتاب) منتشر شده است.

ارسال نظر