نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. ماهی‌گیر باهوش: بودن یا نبودن!
13 دی 1402

ماهی‌گیر باهوش: بودن یا نبودن!

چرت ماهی‌گیر با صدای کلیک دوربین عکاسی یک گردشگر پاره می‌شود. گردشگر از او درباره‌ی صید امروزش سوال می‌کند و با او درباره‌ی رویاهای بزرگی برای کسب‌و‌کارش حرف می‌زند. اما ماهی‌گیر سوال بزرگتری دارد. چرا؟

کتاب ماهی‌گیر باهوش نوشته‌ی هاینریش بل نویسنده‌ی صاحب‌نامِ برنده‌ی نوبل، با تصویرگری امیلی براوو و ترجمه‌ی بهزاد چهارباشیان در انتشارات قلم منتشر شده است.
هاینریش بل که با عقاید یک دلقک در سراسر دنیا شناخته شده است نویسنده‌‌ای اندیشمند است. این داستان نیز نوعی فلسفه‌ورزی برای کودکان و نوجوانان است. 
دو شخصیت اصلی داستان، ماهی‌گیر و گردشگر هر کدام نماد مفاهیم مختلفی هستند. ماهی‌گیر در دنیای ساده‌ی سنت‌مدار خود به کار همیشگی‌اش اشتغال دارد و در سکوت و آرامش از زندگی‌اش لذت می‌برد.
گردشگر در دنیای تازه و مدرن زندگی می‌کند. با دوربین عکاسی خود آرامش جهان ماهی‌گیر را به هم می‌ریزد و می‌خواهد با ثبت لحظه‌ی آرامش ماهی‌گیر، زندگی او را به مصرف برساند. از زندگی او چیز تازه‌ای بسازد.
تقابل این دو دنیا گفتمان کلی این کتاب را تشکیل می‌دهد. گردشگر از توسعه‌ی کار و افزایش سرمایه، ایجاد کارخانه و رویاهای بزرگ حرف می‌زند. چیزهایی که ماهیت جهان مدرن را ساخته‌اند و ماهی‌گیر را ترغیب می‌کند از جای خود برخیزد و به جهان آرمانی او پا بگذارد.
اما ماهی‌گیر سوال مهمی می‌پرسد که فلسفه‌ی تفکر گردشگر را زیر سوال می‌برد. بعد از همه‌ی این‌ها چه می‌شود؟ پایان این رشد سرمایه و بیشترخواهی چیست؟ انسان قرار است با این رویاهای بزرگ به کجا برسد؟
پاسخ گردشگر به این سوال، داستان را به نقطه‌ی آغازین آن بازمی‌گرداند. به آرامش ماهی‌گیر، پیش از اینکه از خواب بیدار شود. 
این نوع نگاه برای کودکان و نوجوانان که مورد هجوم نگاه‌های تبلیغات جهان مدرن هستند لازم و ضروری می‌نماید. شاید ترویج موفقیت به شکل بازاری و زرد آن موجب شده باشد بسیاری از کودکان و نوجوانان از تفکر درباره‌ی حقیقت زندگی و اهداف خود بازمانند اما چنین کتاب‌هایی می‌تواند به دید انتقادی آنان وسعت بخشد.
نکته‌ای که این مفاهیم را برای کودکان و نوجوانان جذاب‌تر می‌کند تصویرگری کتاب و شکل کمیک‌بوک آن است. این ویژگی خواندن، کتاب را برای کودکان و نوجوانان دلچسب‌تر و قابل‌فهم‌تر می‌کند.
 

ارسال نظر