نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. جودی دمدمی: پیش به سوی نوجوانی
12 دی 1402

جودی دمدمی: پیش به سوی نوجوانی

جودی دختر پرهیجان و دمدمی، هر روز یک ماجرای جدید در سر دارد. یک بار کارآگاه می‌شود. یک بار انجمن مخفی تشکیل می‌دهد. بعضی وقت‌ها دوست دارد دنیا را نجات بدهد و گاهی درگیر طلسم بدشانسی می‌شود. خلاصه این دختر ماجراجو به همراه برادر کوچکش استینک، ماجراهای جالب و البته گاهی خنده‌داری رقم می‌زند که همه‌ی بچه‌های دنیا دوستش دارند.

مجموعه رمان جودی دمدمی با نویسندگی مگان مک‌دونالد و ترجمه‌ی محبوبه نجف‌خانی در انتشارات افق منتشر شده است. این مجموعه که شامل ۱۵ جلد کتاب است در سراسر دنیا طرفداران زیادی دارد وبه زبان‌های مختلفی منتشر شده و قسمت‌هایی از آن نیز تبدیل به فیلم شده است. 
احوالات جودی مودی که البته با صفت دمدمی ترجمه شده است مثل اسمش متفاوت و زودگذر است. جودی گاهی بی‌دلیل غمگین است و حوصله ندارد و سربه‌سر برادر کوچکش استینک می‌گذارد و گاهی مشتاق و پرهیجان دنبال ایده‌های مختلف راه می‌افتد و دست از سر آن‌ها برنمی‌دارد. 
جودی گاهی دنبال دردسر می‌گردد و گاهی دردسر دنبال او راه می‌افتد. اما در هر صورت، جودی یعنی ماجرا! و این ماجراهای خوشایند بچه‌های زیادی را از سراسر دنیا به خود مشغول کرده است. 
جودی گاهی با توجه به فعالیت‌های مدرسه دنبال حفاظت از محیط زیست می‌افتد. گاهی درباره‌ی بدن انسان تحقیق می‌کند. گاهی با دوستش در مسابقه‌ی تابستان پرماجرا شرکت می‌کند و درگیر بدترین اتفاقات تابستانی می‌شود و گاهی طلسم بدشانسی بدجوری او را به دردسر می‌اندازد. 
او مثل هر نوجوان دیگری روزهای خوب و بد زیادی دارد و با مشکلات مختلفی در خانه و مدرسه دست و پنجه نرم می‌کند. او همانقدر مشتاق ملکه شدن است که اشتیاق کتاب‌خوانی را دنبال می‌کند. شهرت برای جودی به عنوان یک مساله مطرح می‌شود و در واقع او با بیشتر موضوعاتی که می‌تواند ذهن یک کودک در آستانه‌ی نوجوانی را درگیر کند؛ دست و پنجه نرم می‌کند. 
در این میان نقش شخصیت برادر او استینک آنقدر قوی و موثر بوده که به گواه نویسنده، در هر جا که او حضور داشته همه سراغ استینک را می‌گرفته‌اند و این اشتیاق مخاطبان، در نهایت مک‌دونالد را وادار کرده که یک مجموعه داستان نیز با محوریت شخصیت استینک به دست چاپ برساند. 
فیلم جودی و تابستان پرماجرا که از یکی از قسمت‌های این مجموعه ساخته شده است می‌تواند انتخاب مفرحی برای یک روز تعطیل خانوادگی باشد. چرا که هم کودکان و هم بزرگسالان به راحتی با آن ارتباط برقرار می‌کنند. 

ارسال نظر