نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. کوکوی سبزیجات : آشپزی با طعم دردسر
15 آذر 1402

کوکوی سبزیجات : آشپزی با طعم دردسر

نتیجه‌ی کار دو تا دختر بامزه به نام پونه و پرگل، به همراه یک دستور غذای پیچیده می‌شود اسم رمز دردسر. مخصوصاً برای مامان که درگیر تحویل یک پروژه‌ی مهم است و دوست ندارد کسی مزاحمش بشود!

مامان یک پروژه دارد و وقت ندارد غذا درست کند. پونه و پرگل یک دستور پخت از مجله پیدا کرده‌اند و از مامان می‌خواهند آن را درست کند. مامان هم ناگهان می‌گوید چرا خودتان آن را درست نمی‌کنید؟ این شروع ماجرای آشپزی این دو دختر پرانرژی است که معلوم نیست  قرار است چه بلایی سر آشپزخانه بیاورند. پونه و پرگل دست به کار می‌شوند اما هزار تا سوال دارند که نمی‌دانند باید از کی بپرسند. چون اصلاً قرار نیست مزاحم مامان بشوند. اما آیا می‌توانند؟
داستان، روایت طنز از ماجرای دو خواهر است که همراه با تصویرسازی لاله ضیایی به خوبی موقعیت و اتفاق‌ها و خرابکاری‌های این دو خواهر را به تصویر می‌کشد.
جنس خرابکاری‌های پونه و پرگل، کودکانه و طبیعی است. آن‌ها دلایل ساده و سوال‌های بنیادینی دارند که فقط از نگاه یک کودک می‌توان آن‌ها را دید. این یعنی نویسنده به خوبی توانسته از زاویه‌ی دید کودک به دنیا نگاه کند و توصیف و کلام او دقیقاً نگاهی کودکانه دارد.
اویسا شرفی که در مجموعه کتاب‌های وقتی ما نیستیم، بچه‌ها را با محیط آزمایشگاه آشنا کرده بود؛ در کوکوی سبزیجات تلاش دارد دنیای آشپزخانه را برای کودکان رمزگشایی کند. او به سادگی مواردی مثل وزن کردن، پوست کندن، تراشیدن پوست، نگینی کردن و ... را برای کودکان توضیح می‌دهد. وسایلی مثل رنده یا گوشت‌کوب را معرفی می‌کند و خلاصه، خیلی ساده و صمیمی کودکان را به دنیای آشپزخانه دعوت می‌کند.
این نگاه صمیمانه‌ی او کودکان را با داستان همراه می‌کند و باعث می‌شود هم به نوعی با پونه و پرگل هم‌ذات‌پنداری کنند و هم شرایط و موقعیت مادر آن‌ها را درک کنند.
درست است که کارهای پونه و پرگل دردسرهای زیادی درست می‌کند و مانع کار مامان می‌شود اما آن‌ها در دنیای کودکانه‌ی خود شادند. چون توانسته‌اند در نهایت کوکو بپزند و با شادمانی در کنار مامان و بابا بخورند. برای خواننده هم هیچ چیز جذاب‌تر از این نیست.
 

ارسال نظر