نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. پپا فوتبال بازی می‌کند
19 آبان 1402

پپا فوتبال بازی می‌کند

پپا و سوزی تنیس بازی می‌کنند. اما جورج می‌آید و او هم دوست دارد بازی کند. برای مدتی جرج توپ‌جمع‌کن می‌شود. اما این کار خیلی هم جالب نیست. تازه خسته‌کننده هم هست. جورج شانس می‌آورد و بچه‌های دیگر هم می‌آیند. آن‌ها تصمیم می‌گیرند همگی فوتبال بازی کنند.

کتاب پپا فوتبال بازی می‌کند  با نویسندگی و تصویرگری نویل استنلی و مارک بیکر با ترجمه‌ی مهسا خسروی توسط انتشارات افق منتشر شده است. 
پپا با دوستش سوزی تنیس بازی می‌کند. تا وقتی که جرج نیامده آن‌ها از بازی راضی هستند. اما جورج هم دوست دارد بازی کند. تنیس که بازی سه نفره نیست! پس جرج توپ‌جمع‌کن می‌شود. که خیلی او را خسته می‌کند. با آمدن بچه‌های دیگر، همه تصمیم می‌گیرند فوتبال بازی کنند. دخترها یک تیم می‌شوند و پسرها یک تیم. اما انگار تیم پسرها قوی‌تر است. ربه‌کار خرگوشه که می‌بیند دخترها گل خورده‌اند توپ را با دست برمی‌دارد و توی دروازه‌های پسرها می‌اندازد. اما آیا این یک گل واقعی است؟ انگار آن‌ها به یک داور احتیاج دارند.
فوتبال معروف‌ترین و پرطرفدارترین ورزش دنیاست. برای سال‌ها این ورزش مختص مردان بود. اما کم‌کم جای خود را بین زنان نیز باز کرد. در بیشتر مدارس هم پسران تمایل بیشتری به ورزش فوتبال دارند. البته این موضوع ممکن است به دلیل سیاست‌گذاری خود مدارس نیز باشد. 
در این داستان هم پپا که تا به حال فوتبال بازی نکرده با چالش‌های این ورزش روبه‌رو می‌شود. اینکه پسران تجربه‌ی بیشتری برای زدن گل دارند کمی دخترها را ناراحت کرده اما آن‌ها در نهایت با خوشحالی زمین راترک می‌کنند. 
چه بازی کنیم؟ شاید یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و چالش‌های کودکان و خردسالان است و بیشتر موضوع دعواهای آن‌ها را نیز شکل می‌دهد. گرد هم آمدن بر سر یک بازی نیاز به توافق همه‌ی بچه‌ها دارد و آن‌ها به همین دلیل با هم گفتگو می‌کنند و گاهی این گفتگوها بی‌نتیجه می‌ماند. گاهی هم یاد می‌گیرند که برای شرکت در بازی‌های گروهی از بخشی از خواسته‌های خود بگذرند. 
در هر حال در این داستان بچه‌ها با بازی فوتبال بیشتر آشنا می‌شوند. با قوانین کلی آن مثل مردود بودن گل زدن با دست روبه‌رو می‌شوند و به اهمیت نقش داوری پی می‌برند. 
 
 

ارسال نظر