نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. پپا به دندان‌پزشکی می‌رود
19 آبان 1402

پپا به دندان‌پزشکی می‌رود

پپا و جرج مسواک می‌زنند و دندان‌های تمیزی دارند. اما حتما باید پیش دندان‌پزشک بروند تا دندان‌هایشان را معاینه کند. جرج برای بار اول است که پیش دندان‌پزشک می‌رود. به همین خاطر دایناسورش را همراهش می‌برد. حالا پپا و جورج باید روی صندلی دندان‌پزشکی بنشینند. یعنی چه چیزی در انتظار آن‌هاست؟

کتاب پپا به دندان‌پزشکی می‌رود با نویسندگی و تصویرگری نویل استنلی و مارک بیکر با ترجمه‌ی مهسا خسروی توسط انتشارات افق منتشر شده است. 
 پپا و برادرش جرج قرار است به دندانپزشکی بروند. آن‌ها همیشه مسواک می‌زنند و دندان‌هایشان خراب نیست و درد نمی‌کند. توی مطب کمی منتظر می‌مانند و بعد پیش دندانپزشک می‌روند. دکتر خیلی خوش‌اخلاق است و به جرج اجازه می‌دهد دایناسورش را همراهش بیاورد. دندان‌های پپا و جرج مشکلی ندارد و پس از شستن دندان‌ها با مایع صورتی کارشان تمام می‌شود اما دندان‌های دایناسور کوچولو اینطور نیست.
رفتن به دندانپزشکی از آن چیزهایی است که حتی بزرگترها را هم به وحشت می‌اندازد. چه برسد به بچه‌ها. به خصوص بچه‌های که بار اول است به دندانپزشکی مراجعه می‌کنند. 
نویسنده تلاش کرده از مراجعه به دندانپزشکی تجربه‌ی خوشابندی در ذهن خردسالان ترسیم کند. بچه‌ها با خوشحالی به دندانپزشکی می‌روند و آن‌جا دردی ندارند. دندانپزشک اجازه می‌دهد جرج که کوچکتر است و بار اول است مراجعه می‌کند به همراه عروسکش روی صندلی بنشیند تا احساس غریبگی نکند و به شوخی دندان‌های عروسک را می‌شوید. 
مورد دیگر که مورد توجه تصویرگر بوده است ترسیم اتاق انتظار است. در این اتاق تمام بزرگترهایی که حضور دارند مشغول مطالعه هستند و بچه‌ها عروسک‌های خود را همراه دارند. به این صورت نویسنده و تصویرگر حضور کتاب را به طورملموس فرهنگ‌سازی می‌کنند. 
پپا که خواهر بزرگتر است از برادرش مراقبت می‌کند و وقتی که دندان‌پزشک می‌پرسد کی اول روی صندلی می‌نشیند پپا می‌گوید من که بزرگترم و قبلا هم به دندان‌پزشکی آمده‌ام زودتر می‌آیم. چون ممکن است جرج آمادگی نداشته باشد. او توی مسواک زدن هم مراقب جرج است و با نشان دادن دندان‌هایش از او می‌خواهد که دندان‌هایش را نشان بدهد تا ببیند آن‌ها هم تمیز هستند یا نه.
 

ارسال نظر