نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. پپا با کامپیوتر بازی می‌کند
19 آبان 1402

پپا با کامپیوتر بازی می‌کند

پپا دوست دارد با کامپیوتر مامان بازی کند. اما مامان حسابی دارد کار می‌کند و پپا باید منتظر باشد تا وقتی که او کارش را تمام کند. اما آیا پپا طاقت می‌آورد؟ آخر او دوست دارد مثل مامان تند و تند روی دکمه‌ها بزند!

کتاب پپا با کامپیوتر بازی می‌کند با نویسندگی و تصویرگری نویل استنلی و مارک بیکر به ترجمه‌ی مهسا خسروی توسط انتشارات افق منتشر شده است. 
داستان‌های مجموعه‌ی دنیای پپا در واقع محتوای آموزشی برای خردسالان است. اما آموزش در خلال داستان و با طعم ملایم طنز. 
در این قسمت از داستان، پپا خیلی کنجکاو است که بداند مادرش چطور با کامپیوتر خانگی کار می‌کند و البته دوست دارد خودش با کامپیوتر بازی کند. وقتی پپا نگاه می‌کند که مامان تند و تند روی دکمه‌های کامپیوتر می‌زند وسوسه می‌شود که خودش هم روی دکمه‌ها بزند. اما وقتی این کار را می‌کند کار مامان حسابی به هم می‌ریزد و کامپیوتر قاطی می‌کند. اینجاست که بابا برای درست کردن کامپیوتر دست به کار می‌شود. البته اگر به اندازه‌ی کافی بلد باشد!
داستان پپا با کامپیوتر بازی می‌کند حس و حال جذاب کودکانی را دارد که مدام سرگرم بازیگوشی هستند. این بازیگوشی در واقع ناشی از کنجکاوی آن‌هاست. آن‌ها دوست دارند از همه چیز سر در بیاورند. به همین خاطر به همه چیز دست می‌زنند و کار بزرگ‌ترها را خراب می‌کنند. دلیل دیگر این کار کودکان، این است که دوست دارند زودتر بزرگتر شوند و کارهایی را که پدر و مادر انجام می‌دهند؛ ادامه دهند. کامپیوتر هم مثل دیگر وسایل الکترونیکی همیشه مورد کنجکاوی بچه‌هاست و دوست دارند زودتر کار با آن را یاد بگیرند و البته دوست دارند بازی کنند. 
روش برخورد پدر و مادر هم با این شیطنت‌های کودکانه جالب و مناسب است. آن‌ها پپا را دعوا یا تنبیه نمی‌کنند بلکه برای او توضیح می‌دهند که باید برای کار با کامپیوتر صبر کند. در نهایت پپا به همراه برادرش جرج پدر و مادر را راضی می‌کند که با کامپیوتر بازی کند. 
خواندن چنین کتاب‌هایی برای خردسالان آموخته‌های زیادی دربردارد که بیشتر در حوزه‌ی مهارت‌های زندگی است. خردسالان خود را به جای قهرمان داستان تصور می‌کنند و مانند او با چیزهایی آشنا می‌شوند که در دید بزرگسالان ساده و ابتدایی است اما برای خردسان تازه و مفید است. 
 

ارسال نظر