نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. آساره و ماغ‌ماه: عشق به زمین
07 آبان 1402

آساره و ماغ‌ماه: عشق به زمین

آساره دختر محیط‌بان فداکاری که تیر خورده، به خاطر پدرش خیلی ناراحت است که ناگهان در بیشه، صدای ماغ ماه را می‌شنود. گوزنی افسانه‌ای که هر کسی به راحتی نمی‌تواند آن را ببیند. آساره او را دنبال می‌کند و بین خودش و او ارتباطی خاص می‌بیند. آیا این گوزن همان ماغ‌ماه است؟ آیا می‌تواند به آساره و پدرش کمک کند؟

سال‌هاست چالش‌های زیادی درباره‌ی شغل محیط‌بانی و‌‌ آسیب‌هایی که محیط‌بانان در مبارزه با شکارچیان متحمل می‌شوند وجود دارد. اما همیشه کسانی هستند که عاشقانه به طبیعت نزدیکند و این راه را ادامه می‌دهند. 
حمید اباذری در رمان آساره و ماغ‌ماه به این موضوع محیط‌زیستی پرداخته است. پدر آساره یکی از این محیط‌بانان است که با طبیعت پیوند نزدیکی دارد. نماد این پیوند، ماغ‌ماه است؛ که در افسانه‌های محلی گوزنی زندگی‌بخش است. گوزنی که به دیگر حیوانات کمک می‌کند از دست شکارچیان فرار کنند. پدر آساره اما در یکی از ماموریت‌هایش گرفتار تیر یک شکارچی شده و حالا در بیمارستان است. 
آساره تلاش می‌کند برای پدر کاری کند. همسایه‌ی عجیب آن‌‌ها آقای مهندس هم مدعی است که می‌تواند در این راه به او کمک کند. مهندس درباره‌ی ماغ‌ماه هم خیلی کنجکاو است و از آساره می‌خواهد برای او کاری انجام دهد. اما آیا او می‌تواند به پدرش کمک کند؟ آیا حال پدر آساره خوب می‌شود؟
پرداختن به موضوع محیط‌بانی و مشکلات این شغل شریف، نشان از دغدغه‌مند بودن نویسنده دارد. این داستان می‌تواند نوجوانان را با مشکلات مرتبط با موضوع محیط‌بانی، شکار و حیوانات در حال انقراض آشنا کند. توجه نسل‌های جدید به محیط‌زیست در عصر حاضر لازم و ضروری به نظر می‌رسد. 
جز اهمیت موضوع، خود داستان نیز جذاب است. اشاره به افسانه‌ها و رویکرد فانتزی داستان، بر تاثیرگذاری آن افزوده است. جنبه‌های ماجراجویی و جنایی که در اواخر داستان نفس‌گیر می‌شود نیز سمت‌وسویی معماگونه به آن بخشیده است.  همه‌ی این‌ها در کنار هم آساره و ماغ‌ماه را تبدیل به رمانی خوش‌خوان کرده است که می‌شود از خواندن آن لذت برد و در عین حال به چیزهایی فکر کرد که شاید پیش از این، در دایره‌ی دانسته‌ها و یا اولویت‌های هیچ کدام از ما نبوده‌اند. آن‌هم در زمانه‌ای که پرداختن به موضوعات تکراری و کلیشه‌ای دارد تبدیل به عادت می‌شود.
آساره با ماهیت افسانه‌های ایرانی پیوند می‌خورد. تقابل نور و تاریکی را پیش چشم می‌بیند. از میان نور و روشنی و تاریکی و اهریمن ناچار به انتخاب می‌شود و این انتخاب هر چند برای او تاوان دارد اما در نهایت او را به رشد و تکامل نزدیک می‌کند. او برای نجات پدرش تلاش می‌کند اما در حقیقت به آنچه او می‌خواسته کمک می‌کند؛ به طبیعت، زمین و ماغ‌ماه افسانه‌ای. 
 

ارسال نظر