نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. علی زاوا شاهزاده‌ی خیابان: مرگ قسطی کودکان خیابان
22 خرداد 1402

علی زاوا شاهزاده‌ی خیابان: مرگ قسطی کودکان خیابان

علی زاوا شاهزاده‌ی خیابان، داستان زندگی کودکان خیابان است. ماجرای ترس‌ها و اندوه‌هایشان. رقابت‌ها و گروه‌بندی‌هایشان. آرزوها و شادی‌های کوچکشان. مثل آرزوی علی زاوا؛ رفتن به جزیره‌ای که در آن دو خورشید می‌تابد.

کتاب علی زاوا شاهزاده‌ی خیابان  نوشته‌ی ناتالی سوژون با ترجمه مهناز عسگری توسط انتشارات محراب قلم منتشر شده است. نویسنده این رمان را بر اساس فیلمی از نبیل عیوشی بازنویسی کرده است. فیلم علی زاوا «شاهزاده‌ی خیابان» جایزه‌های بسیاری در جشنواره‌های بین‌المللی در کشورهای سوئد، کانادا، ایتالیا، سوییس ، بلژیک، فرانسه، مصر، آلمان و ... به دست آورده است.

علی زاوا، پسری که توانسته از زیر سیطر‌ه‌ی باند دیب، خلاص شود و به سه دوست دیگرش کمک کند در خیابان دوام بیاورند و مستقل باشند در جنگی نابرابر می‌میرد. دوست صمیمی او که راوی داستان است تلاش می‌کند پیکر او را مثل یک شاهزاده به خاک بسپارد. چون علی زاوا لیاقت یک خاک‌سپاری خوب را دارد.

در این مسیر او ناچار می‌شود دوباره با باند دیب روبه‌رو شود و ترس‌هایش را کنار بگذارد. بزرگ‌تر و مستقل‌تر شود. او دزدی می‌کند. عاشق می‌شود. دنبال مادر علی‌زاوا می‌گردد. در مقابل اعتیاد می‌ایستد و به آب و آتش می‌زند تا به خاطره‌ی علی‌زاوا احترام بگذارد و در نهایت همین مسیر به او کمک می‌کند به یادگیری نجاری علاقه‌مند شود.

تمرکز داستان، روی مشکلات کودکان خیابان است. نویسنده نمی‌خواهد موشکافی کند که چرا این کودکان به خیابان آمده‌اند و سرگذشتشان چیست. حتی در مورد علی زاوا که مادرش پیدا شده است و ظاهراً او را دوست دارد و می‌خواهد علی به خانه برگردد. ما نمی‌دانیم علت فرار علی از خانه چیست. اما می‌دانیم او در خیابان به علی فک‌فولادین معروف است و با جدایی‌اش از باند دیب و ایستادن در برابر او اسطوره‌ای مقاوم از خود ساخته است.

همه‌ی این کودکان در سرما و گرما در خیابان هستند. از پلیس فرار می‌کنند. اعتیاد دارند و با کمک آن دردهایشان را موقتاً تسکین می‌دهند. از دزدی ابایی ندارند و برای بقا ممکن است تن به هر کاری بدهند.

مهم‌ترین ویژگی کتاب، شناخت این کودکان است. برای نوجوانان امروز، این نگاه تجربه‌ای تازه است که هر چند با اندوه همراه است اما کمک می‌کند آن‌ها درک کنند این کودکان هم مثل هر انسان دیگری رویاهایی دارند. ارزش‌ها و آرمان‌های خودشان را دارند و می‌توانند برای دوستی، تلاش کنند. می‌توانند عاشق شوند و رویاهای بزرگی در سر بپرورانند.  

این شناخت ممکن است کمک کند نوجوان، دریچه‌های جدیدی به شناخت دنیایی متفاوت کشف کند و مرزهای عادات و زندگی روزمره را بشکند.

ارسال نظر