نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. دختر سرگردویی: آزادی از قید و بند عادت‌ها
21 خرداد 1402

دختر سرگردویی: آزادی از قید و بند عادت‌ها

عروسکی با سر گردو و دست و پایی از ترکه‌‌ی سیب در خانه‌ی کوچکش در زمستان سخت نیوهمپشایر تنها مانده و آنه صاحبش به بوستون رفته است. او باید زمستان را با همسایگانش بگذراند. در حالی که تا به حال چنین تجربه‌ای نداشته است.

کتاب دختر سرگردویی  نوشته‌ی کارولین شروین با ترجمه شادی فرزین و پروانه فتاحی توسط انتشارات محراب قلم به بازار آمده است.

دختر سرگردویی در واقع یک عروسک است که خانم کتورا آن را با ترکه‌های سیب و یک گردو درست کرده است. او عروسک آنه است و در خانه‌ای که او برایش درست کرده زندگی می‌کند.

وقتی گربه خبر می‌آورد که قرار است آنه با خانواده‌اش به بوستون برود و در نتیجه دختر سرگردویی در زمستان سخت نیوهمپشایر تنها می‌ماند، او باور نمی‌کند و حتی به مزرعه نمی‌رود تا ببیند حرف‌های گربه واقعیت دارد یا نه!

این ماجرا زمانی که دختر سرگردویی خانه‌اش را از دست می‌دهد هم تکرار می‌شود. دختر سرگردویی حتی کریسمس را هم به همین خاطر از دست می‌دهد. او که در زمستان سخت، خود را سازگار کرده، لباس‌های زمستانی دوخته و لانه‌ی جدیدی پیدا کرده و حتی به خانم قرقاول‌های دور از همسر، کمک کرده تا انجمن همیاری زنان را تشکیل بدهند ناگهان می‌بیند که چقدر از روح چیزهای خوبی که داشته جداست.

وقتی سرِ گردویی او توسط سنجاب خورده می‌شود، دختر سرگردویی تازه می فهمد پوسته‌ی سخت مغزش او را از چه چیزهایی محروم کرده و حقیقت زندگی کجاست. او رقصان و رها به بالاترین نقطه‌ی درخت سیب می‌رود و با او یکی می‌شود و روح مرده‌ی درخت را زنده می‌کند. وقتی آنه دختر سرگردویی را می‌بیند او را نمی‌شناسند اما دختر سرگردویی درخت پیر کهنسال را زنده و جوان کرده و به زودی سیب‌های درخشانی به آنه تقدیم می‌کند.

کتاب دخترسرگردویی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. درمیان نمادهای مختلف، نشانه‌های زیادی هست که کشف آن‌ها برای نوجوانان لذت‌بخش است. اینکه چرا سر دختر سرگردویی با گردو ساخته شده؟ چرا و چطور تفکرات او مانعش می‌شوند؟ علت جدایی و تنهایی او چیست؟ چطور به استقلال می‌رسد و پس از آن چطور آزادی را کشف می‌کند؟

دنیای زیبایی که دختر سرگردویی می‌سازد حاصل نگاه خاص او و فسلفه‌ی رهایی او از عادت‌های معهود زندگی است. کاری که هر انسانی یک بار باید در زندگی‌اش انجام دهد تا به شکوفایی حاصل از آزادی فکر و اندیشه برسد.

دختر سرگردویی در واقع الهام‌بخش تفکر آزاد و ذهن خلاق است. همچنین او بیش از همه، زنان را به استقلال، شادمانی و آزاداندیشی فرا می‌خواند.  

ارسال نظر