نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. خانم شارلوت ۷ خانم معلم معرکه: معرکه‌ترین خیال‌باف دنیا‌
09 خرداد 1402

خانم شارلوت ۷ خانم معلم معرکه: معرکه‌ترین خیال‌باف دنیا‌

خانم شارلوت معلم سرخانه‌‌ی بچه‌های دو دانشمند معروف شده است. آن‌ها دوست دارند بچه‌ها مثل خودشان دانشمند و نابغه باشند اما بچه‌ها رویاهایی دیگر در سر دارند.

خانم شارلوت ۷ خانم معلم معرکه نوشته‌ی دومینیک دمرس با ترجمه‌ی مهناز عسگری و تصویرگری تونی راس  در انتشارات محراب قلم منتشر شده است.

خانم شارلوت باز هم معلم شده است و باز هم به دنبال ایجاد شادی یا به قول خودش «خوش‌گولان» در زندگی شاگردانش است. بچه‌های دو دانشمند نابغه این بار شاگرد او شده‌اند.

این‌بچه‌ها برنامه‌ی درسی سخت و پیچیده‌ای دارند و خدمتکار سخت‌گیری به برنامه‌ی آن‌ها نظارت می‌کند. پدر و مادرشان هم به دلیل مشغله‌ی زیاد نمی‌توانند وقت زیادی با آن‌ها بگذارنند. رویای این پدر و مادر این است که فرزندانشان هم دانشمند باشند. اما آیا بچه‌ها هم همین را می‌خواهند.

خانم شارلوت تنها کسی است که می‌خواهد رویاها و آرزوها و رازهای این کودکان را بشناسد. او خیلی زود سر در می‌آورد که آن‌ها چه می‌خواهند و به شیوه‌ی خودش به آن‌ها یاد می‌دهد چطور خیال‌بافی کنند و چطور رویاهایشان را پی بگیرند.

او حتی کشف می‌کند چرا خدمتکار خانه که به او چوب خشک می‌گویند اینقدر از درون خشمگین است و چطور رویای خوانندگی او از بین رفته است. در پایان با فرار ماری از خانه و نگرانی والدین همه چیز مشخص می‌شود وکودکان با پدر و مادرشان درباره‌ی رویاها و خواسته‌هایشان صحبت می‌کنند. این گفتگو به توافق منجر می‌شود و چوب خشک هم با پیدا کردن گوهر شادمانی جای خانم شارلوت را می‌گیرد. چرا که خانم شارلوت مثل همیشه رفته است و تنها خاطرات خود را بر جای گذاشته است.

این آخرین جلد از مجموعه‌ی خانم شارلوت، مثل بقیه‌ی جلدها، هم برای کودکان و هم برای والدین و معلمین مفید است و ایده‌های درخشانی دارد. نویسنده درباره‌ی فلسفه‌ی زندگی و رویا حرف می‌زند و به نقش شادمانی در ایجاد خوشبختی بیش از همه چیز بها می‌دهد. برای پیدا کردن شادمانی نیز هر کس باید مسیر خود را پیدا کند و خانم شارلوت بهترین معلم رویاهای شادمان دنیاست.

ارسال نظر